Monday, October 22, 2012

INSECURITY??

ASSALAMUALAIKUM

Insecurity in a relationship....by meaning 'lack of confidence or assurance'..this is specially in relationship lahh..maksudnye dalam apa2 jua relationship...friendship, family-ship, partnership and kalau pada zaman la nie yang heboh is couple-ship...so, what is meant by insecurity in a relationship??

Bende macam nie mudah terjadi dalam kalangan student yang mana pasangan masing nun jauh di perantauan... Tapi, dalam situasi yang macam-macam pown insecurity nie bulih terjadi..kadang2 kita rasa x cantik lah itulah....macam2 hal lagi lah kan...persoalannya disini..bagaiman perasaan 'insecurity' ini terjadi...

Rasanya walau dah kahwin sekali pown, insecurity tue still ade...tp mungkin xla teruk sangat rasanya kan..ramai kawan2 aku sendiri yang experience insecurity that eventually lead them or their partner to be sooo "king or queen control'...yang paling x syok bila menjejaskan hubungan sesama kawan yang lain...itu paling x syok..sebab kawan2 mesti rasa 'ek eleh,blom kahwin kau dah macam ini..kalo dah kahwin, x tahu lah ape nak jadik!!' Itu common kes lah yang selalu aku dengar...its kinda pity towards the one that are being 'controlled'. So, apa tanggungjawab kite sebagai kawan??

Tidak dinafikan yang aku pown ade jugak boyfriend smue nie kan...tp rasanya x pernah lah pulak aku rasa nk control life die...sbb bagi aku, being hurt once ago, taught me on how to be more rational thdp my partner.. insecurity? semestinya aku pernah rasa...tapi mungkin sebab atas dasar aku paham diri die macamane, so that insecurity x la melampau sgt...

The thing yang aku nk stress kat sini is, few roles that we should play if we are these people, which aku divide into 3 individu, 'the one that feels insecure', partner , dan sebagai kawan. This is mainly pada pendapat aku sendiri.

1. THE ONE THAT FEELS INSECURE
Rasa itu memang akan hadir towards our relationship. Mana x nye, kalau kite perempuan, the guys have so many other choice. And kalau kte lelaki, perempuan walaupun x banyak choice tapi they still ade peluang yang banyak  nak pilih the best guy (walaupun jodoh tue ALLAH yang tentukan). Apatah lagi kalo perempuan lagi bagus dari lelaki tue...but trust me, x kemana pown korang punye rasa tue..even korang rasa jauh gila beza dgn partner korang tue, tp still, there's always a way yang korang akan rasa in some way, u are soo much better. Setiap yang mempunyai kelebihan pasti ade kekurangan and vice versa. Kalau tue dah memang jodoh korang or ap2 lah yang orang panggil sekarang nie, they will still belong to us. (Insyaallah) Jangan lah kte bersikap king or queen control sbb rationally, its not good for him and for the relationship too. It may be even worse kn..?? Self reflection and calmness akan lead kte ke arah yang betul... jangan ikut kata hati, binasa nanti.

2. THE PARTNER
In any term pown, x kesah la partner jenis ape pown...yang penting comunication and understanding. Kalau lelaki aku x surelah die tunjuk macamane rasa insecurity but mainly girls, mmg obvious. Maka, janganlah disimbah petrol kedalam api yang marak...memang meletop. Its good that u have good conversation or atleast try to win him/her heart again. Its your way..xkan nk kena ajar kowt? Its important sebab rasanya, x kire lelaki or perempuan..the process of consoling is always the best...and remember this important thing, JANGAN SESEKALI KAU INVOLVE KAWAN2 KAU DALAM MASALAH KAU..be neutral and jangan sebab makwe or pakwe, kau hilang kawan..

3. KAWAN OR ORANG SEKITAR
Never ever interrupt in their thingy nie..sebab ape sebagai kawan yang baik, kita harus faham for both side.. letak diri kita dalam condition kedua2 pihak..listen to both and dont ever make stupid judgement..aku jugak pernah rasa ' ek eleh, teruk la jantan nie, dulu ok je ngan kita,skunk semenjak ade makwe, terus x tegur'...tapi lepas tue, aku pown buat dono aje dekat lelaki tue sebab aku rasa..xpelah..dah nak buat macam mana if die yang decide macam tue..biar kan aje...lagipown kte bukan nak menambah musuh..so,sebagai kawan..kte pikir lah sebaik mungkin...tipulah x rasa bengang...tp time heals...biar kan aje kawan kau macam tue..6t die tau lah nak carik kau macam mane...mungkin sekarang die rasa makwe ot pakwe die lagi penting..but later on, they will realise

Secara kesimpulannya,..aku pown x lah se positif seperti yang aku nyatakan..tp atleast..aku cuba ntok jadik kawan yang memahami...aku pown rasa insecure kadang2...tapi aku rasional...kau bukan nk berhubungan sekejap2 kan...kalau boleh biarlah sampai jenjang pelamin kan? Maka, rasa2 yang halus tue aku abaikan aje...at the end of the day, rasa itu akan hadir..no matter in what kind of relationship pown...tp, guna akal dan minda dan bukan hati untu mengawalnya...



No comments:

Post a Comment